Jak przygotować siebie i dziecko do powrotu do przedszkola

 

DRODZY RODZICE!

Oto garść sugestii, jak przygotować siebie i dziecko do powrotu do przedszkola:

  • Podejdź do zmiany spokojnie, Twoje emocje udzielają się dziecku.
  • Zadbaj o swoje pozytywne nastawienie: dziecko wraca do grupy rówieśników, której potrzebuje i w której bawi się i uczy potrzebnych mu rzeczy. Jeśli w głębi serca nie chcesz rozstawać się z dzieckiem, ono to czuje i jemu też będzie trudno wrócić do przedszkola.
  • Nie przedstawiaj powrotu dziecka do przedszkola (a swojego do pracy) jako przykrego obowiązku, końca „przyjemności”, bo to negatywnie wpłynie na postrzeganie całej sytuacji przez dziecko.
  • Stopniowo przygotuj dziecko na nadchodzące zmiany, postawienie go przed faktem dokonanym w poniedziałek rano niepotrzebnie zwiększy i tak odczuwany przez nie stres.
  • Uprzedź dziecko o możliwych zmianach w funkcjonowaniu przedszkola (np. mniejsze grupy, częste mycie rąk, brak maskotek w salach – wg informacji od wychowawców), wyjaśnij krótko, że ma to związek z wirusem i dbaniem o zdrowie dzieci.
  • Na pytania dziecka podawaj prawdziwe odpowiedzi i uzasadnienia, ale postaraj się, by były możliwie krótkie i konkretne, adekwatne do wieku dziecka, np. „Takie są teraz przepisy”.
  • Zapoznaj dziecko ze słowami/terminami: izolacja, kwarantanna, epidemia, higiena, dezynfekcja, dystans społeczny – również na poziomie dostosowanym do wiedzy i wieku dziecka, np. „dezynfekcja – takie specjalne czyszczenie, które usuwa zarazki”.
  • Nie strasz dziecka, mówiąc o zwiększonym ryzyku w przedszkolu, o czyhających tam zarazkach itp. Jeśli sam masz takie obawy – może lepiej nie posyłaj dziecka do przedszkola. Twój lęk będzie dodatkowym balastem dla dziecka.
  • Stopniowo wprowadzaj codzienną rutynę, jak ta sprzed okresu izolacji: ranne wstawanie i wczesne kładzenie spać, wyznaczony czas na zabawę, na obowiązki i na odpoczynek (odpoczynek ≠ zabawa!), w miarę stałe pory posiłków itd.
  • Przypominaj dziecku o tym, co podobało mu się w przedszkolu. Rozmawiajcie o tym, za kim lub za czym tęskni (koledzy, pani, zabawy, zabawki, potrawy, zajęcia) – przywołanie miłych wspomnień zwiększy motywację dziecka do powrotu do przedszkola.
  • Jeśli dziecko ma w grupie ulubionych kolegów – skontaktujcie się z nimi! Za pośrednictwem SMS, MMS, telefonicznie czy online można wymienić się pomysłami i zaplanować wspaniałe zabawy do zrealizowania w przedszkolu.
  • Przypomnijcie sobie atmosferę przedszkola – można obejrzeć zdjęcia, filmiki z przedszkolnych wydarzeń, przygotować rysunki lub inne prace plastyczne i nie tylko – dla pani, dla kolegów, dla siebie. Ważne, by zostawić dziecku wolność w wyborze tematu i techniki wykonania.
  • Najmłodsze przedszkolaki mogą w ogóle nie pamiętać, jak wyglądał czas, gdy codziennie uczęszczały do placówki. Mogą w związku z tym ponownie przeżywać trudności adaptacyjne, jak we wrześniu-październiku zeszłego roku. Warto przypomnieć sobie sposoby, które wtedy pomogły, ale i wypróbować nowe, dziecko jest przecież starsze o 8 miesięcy!
  • Jeśli obserwujesz u dziecka trudności z ponowną adaptacją, nie zwlekaj i porozmawiaj o tym z wychowawcą lub psychologiem, aby ustalić wspólne działania i jak najwcześniej pomóc dziecku przezwyciężyć te trudności.
  • Podejdź ze zrozumieniem do dziecięcych emocji i odczuć. Dla jednych dzieci powrót do przedszkola będzie wielką i wyczekiwaną przygodą, dla innych – trudnym i stresującym wyzwaniem. Każde dziecko – niezależnie od tego czy wraca do przedszkola chętnie, czy nie – potrzebuje przekonania, że dorosły jest obok i będzie je wspierać.

DO ZOBACZENIA! :)

Monika Osmańska