„Mowa nie jest umiejętnością wrodzoną, jak ssanie czy połykanie.
Mówienie jest sprawnością, której się trzeba uczyć i którą trzeba ćwiczyć.”
W naszym przedszkolu opiekę logopedyczną sprawuje
mgr Mariola Rochmankowska
Logopeda jest dostępny w przedszkolu
w poniedziałki i wtorki w godzinach 11.30 – 16.00.
Można konsultować się także przez e-dziennik.
- We wrześniu w przedszkolu przeprowadzane są przesiewowe badania mowy dzieci 5 i 6-letnich.
- W wyniku tych badań wyłaniane są dzieci, które objęte będą indywidualną opieką logopedyczną.
- Zajęcia odbywają się w grupach 2-osobowych, raz w tygodniu, po 30 minut, w pokoju nauczycielskim. Dzieci zostają zakwalifikowane do zespołów w zależności od wady wymowy i aktualnych potrzeb.
- Każde uczestniczące w terapii dziecko zobowiązane jest do posiadania zeszytu ćwiczeń. Odbyte zajęcia są dokumentowane wpisem do zeszytu. Wpis ten zawiera datę, treść realizowanych działań, ewentualne uwagi. Po zajęciach zeszyty zostają złożone w szafkach dzieci, aby rodzice mogli zapoznać się z przerabianym materiałem i utrwalić ćwiczenia z dziećmi w domu. Przed kolejnymi ćwiczeniami prosi się rodziców, aby zostawili zeszyty dzieci u wychowawców grup.
Na zajęciach prowadzone są ćwiczenia, które mają na celu:
- usprawnianie motoryki aparatu artykulacyjnego (m.in. języka, warg, żuchwy),
- kształtowanie prawidłowego toru oddechowego, wydłużanie fazy wydechowej,
- rozwijanie umiejętności rozumienia wypowiedzi słownych,
- uzyskanie prawidłowej artykulacji poszczególnych głosek,
- rozwijanie słuchu fonematycznego,
- wzbogacanie słownictwa,
- rozwijanie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi,
- przygotowanie do nauki czytania.
Drogi Rodzicu!
Wszystkie działania terapeutyczne podjęte w przedszkolu powinny być konsekwentnie i systematycznie kontynuowane w czasie pobytu dziecka w domu. Jest to warunkiem skuteczności terapii logopedycznej. To właśnie mowa, jako jeden z wiodących czynników wpływa na całościowy rozwój dziecka, jego dojrzałość szkolną, dalszy poziom wiedzy i umiejętności oraz funkcjonowanie w grupie rówieśniczej.